{عشق و ازدواج}

نکته ها ی مهم در زندگی زناشویی

{عشق و ازدواج}

نکته ها ی مهم در زندگی زناشویی

شوهر بهتری باشیم

یه لیست کوچیک براش شوهرهایی که دوست دارن زندگی بهتر و موفق تری داشته باشن!


1 .لباس های قشنگ برای خانومتون بپوشین . آخرین باری که رفتین به خاطر خانومتون لباس قشنگ خریدین کی بوده؟ همونطور که دوست دارین خانومتون براتون لباس های شیک و قشنگ بپوشه، اونم دوست داره شما براش شیک و مرتب باشین . پیامبر همیشه به لباس های خودش توجه زیادی داشته و همیشه از مسواک زدن شروع میکرده.


2. خانومتون رو با اسم های زیبا صدا بزنین . پیامبر همیشه خانوم هاش رو به اسم های قشنگ و نازی صدا میکرد که خوششون میومد . اسم هایی انتخاب نکنین که باعث رنجش اونا بشه.


3. اگه اشتباهی از خانومتون میبینین چیزی نگین و سعی کنین سکوت کنین . این کاری بوده که پیامبر انجام میداده وقتی که از خانوماش کاری سر میزده که خوششون نمیومد.


4. به خانومتون همیشه لبخند بزنین و عشقتون رو نشون بدین. لبخند زدن به یه مسلمون صدقه حساب میشه و خانومتون هم جدا از این امت مسلمون نیست. زندگی خیلی شیرین تر میشه اگه شما هم همیشه خانومتون رو با لبخند ببینین . احادیث هم هست که میگه پیامبر همیشه قبل از رفتن به نماز خانومشون رو بوس میکردن حتی اگه روزه بودن.


5.  ازش تشکر کنین! بیشتر تشکر کنین! زحمت میکشه غذا درست میکنه، خونه تمیز میکنه، لباس میشوره ... و در آخر وقتی که شوهرش میاد، تنها کامنتی که از شوهر میگیره اینکه سوپ بیشتر نمک میخواد! این کار رو نکنین... بیشتر از او به خاطر کاراش تشکر کنین.


6. ازش بخوایین که یه لیست از 10 تا کارهایی که تازگی براش انجام دادین و خوشش اومده بنویسه . و دوباره اون کارها رو براش انجام بدین. بعضی وقتها شوهر ها نمیدونن چی خانوم هاشون رو خوشال میکنه لازم نیست که بشینین حدس بزنین... فقط ازش بپرسین!



و در آخر ... همیشه از خدا کمک بخوایین و دعا کنین که زندگی و ازدواج شما رو بهتر و موفق تر بکنه :)


هه هه

به قول اینجایی ها:


" Happy wife, happy life" 



تمرین شماره ی 1

به گفته ی پیامبر، در ازدواج این خیلی مهم هست که:


"زن باید به شوهر ش احترام بذاره و مرد باید به زن ش عشق بورزه"




برای اینکه ما بتونیم و سعی کنیم جبران کنیم کمبودهایی که طرف مقابل در کودکی داشته (مثلا کمبود محبت یا توجه یا ...) باید ازدواج و رابطه مون رو طوری کنیم که محیط خونه رو جذاب و گرم نگه داره.

تمیرن های زیادی هست برای اینکه رابطه ی ازدواج را بهتر کرد . من اینجا یکی شو مینویسم فعلا که انجام بدین.




تمرین شماره ی 1

زمان: 60 دقیقه

این رو باید دو نفره با همسرتون انجام بدین


1. هر کدوم یه ورق دستتون داشته باشین و خودکار . یه سری جملات کوتاه بنویسین درباره ی زندگیی که دوست دارین داشته باشین یا خصوصیاتی که دارین و دوست دارین ادامه بدین در زندگی تون با هم . ولی این جملات رو در زمان حال بنویسین .  و همه ی جملات رو مثبت بنویسین مثلا به جای اینکه بنویسین "ما با هم دعوا نمیکنیم" بنویسین "ما اختلافاتمون رو با آرامش بر طرف میکنیم" . مثال های دیگه هم میشه مثلا "ما با هم خوش میگذرونیم" "ما به هم احترام میذاریم" و همینطور ادامه بدین.


2. حالا جملاتتون رو برای هم بخونین . و جملاتی که هر دوتون روی لیست تون بود رو زیرش خط بکشین (مشکلی نیست اگه کلماتش متفاوته همینکه منظور یکی بوده بسه). اگه طرف مقابل جملاتی نوشته که شما هم قبول دارین اما به ذهنتون نرسیده بود، به لیستتون اضافه کنین.


3. حالا جملاتی که نوشتین رو نگاه کنین و به همشون یه نمره از 1 تا 5 بدین. (1 یعنی خیلی مهم هست و 5 یعنی خیلی مهم نیست)


4. دور دوتا جمله ای که خیلی برای شما مهم هستند خط بکشین.


5. در کنار جملاتی که فکر میکنین کمی سخت هست که بهشون برسین، یه علامت چک بزنین


6. حالا دوتایی با هم بشینین و یه لیست دونفره بنویسین. اول جملاتی رو بنویسین که زیرشون خط کشیدین و دوتایی تو لیست های جداگانه تون داشتین . و همینطور ادامه بدین و در آخر هم جملاتی بنویسین که خیلی مهم نیستن . اگه جملاتی دارین که سرش اختلاف دارین کمی درباره ش صحبت کنین و یه جمله بنوسین که دونفره قبول دارین. اگه هم به موافقت نرسیدین، میتونین کلا توی این لیست دونفره تون ننویسین. این مثال یه لیست کوتاه دو نفره هست که پیدا کردم:


      اسم زن                               جمله                                      اسم شوهر

        1                   ما همیشه با هم خوش میگذرونیم                         1

           1                   ما هر دو از لحاظ فیزیکی سالم هستیم                   1

           1                   ما با هم راحت صحبت میکنیم                               1  

           2                   ما به هم اعتماد داریم                                         1

           4                   ما مشکل مالی نداریم                                         3

           5                   ما هر روز کمی وقت شخصی داریم                         4


.... این لیست رو خودتون انجام بدین با چیزایی که براتون مهمه .



این لیست رو جایی بذارین که بتونین راحت ببینیدش. هر هفته یکبار، مثلا اول هر هفته این رو برای هم با صدای بلند بخونین .



کمی طولانی شد این نوشته اما خوب امیدوارم که بهتون کمک کنه که بیشتر آشنا بشین با معیار هایی که برای همسرتون مهم هست و بتونین یه محیط شاد درست کنین برای دونفرتون :0)



اگه سوالی داشتین در "تماس با من" برای من بفرستین . خوشال میشم کمک کنم!


کودکی

کودکی یکی از مهمترین دوران زندگی یه نفر هست . اینکه پدر و مادر (یا کسی که طرف رو بزرگ کرده) چطوره رفتار میکرده باهاش، میشه گفت بزرگترین تاثیر رو گذاشته.

به عنوان مثال، یه نفری که در کودکی در خانواده ای بزرگ شده که به اون توجه زیادی نشده، وقتی که ازدواج میکنه همه ش دنبال توجه همسرش هست . و کسی که در خانواده ای بزرگ شده که در اون محیط خانواده بغل کردن و دست دادن چیز زشتی دیده میشده، کاملا عادی هست که در ازدواجش سخت باشه که عشق ش رو از لحاظ های فیزیکی و بغل کردن نشون بده.

کودکی دوران خیلی مهمی هست . و خیلی لازم هست که هر کسی از کودکی زن یا همسر ش با خبر باشه . و ببینه که چه کمبودایی داشته در کودکی . ما ازدواج میکنیم (یا در ارتباط نزدیک هستیم با بقیه) که این کمبود ها رو جبران کنیم . 

و این جبران کردن ها نباید به طور مسابقه ای باشه که بگیم: " من این کار رو میکنم و تو هم باید اون کار رو برام انجام بدی" نه! این کارها باید فقط برای این انجام بشه که به طرف مقابل نشون بدیم که برامون مهم هستن و بودنشون رو در زندگی مون دوست داریم :)


در پست بعدی درباره ی این صحبت میکنم که چطور میتونیم بیشتر با این کمبودهای کودکی همسرمون آشنا بشیم و اون ها رو جبران کنیم .


نایت اسکین




پ ن : میتونین توی کتاب های معتبر و احادیث هم ببینین که پیامبر خیلی به طور عادی در مساجد درباره ی روابط زن و شوهر صحبت میکرد اون هم با جزیات کامل!  اما این دوره زمونه بخوای تو وبلاگت دو تا چیز با جزیات بنویسی وبلاگت فیلتر میشه :|  امیدوارم که این اتفاق نیفته اما سعی میکنم تا جایی که میشه درباره ی قسمت های مختلف ازدواج صحبت بکنم .